Et hack fra en affiliate manager som du kan kopiere (i dag)

Quick links

Mange annoncører jagter nye affiliates, og det er også rigtig fint. Ofte ligger der dog meget (og lettere) ekstra omsætning gemt i dine eksisterende affiliates.

I denne artikel kan du læse, hvordan du selv med 3 enkle steps kan skabe mere omsætning hos dine eksisterende affiliates.

Eksemplet er fra en case hos AffiliateManager.dk, hvor præcis samme proces blev gennemført for en kunde.

Step 1 – Find oplagte affiliates

For at dette hack kan virke, så kræver det, at du allerede har en vis mængde affiliates tilmeldt dit program og også meget gerne, at der er lidt historik at kigge på.

Et af de bedste steder at lede efter muligheder er i Nøgletalsrapporten hos Partner-ads:

Nøgletalsrapport

Scroller du lidt ned på siden, så kan du finde en liste over alle de affiliates, der er tilmeldt dit program og blandt andet se:

  • hvilken omsætning de har skabt
  • hvor mange konverteringer de har skaffet
  • deres konverteringsrate
  • mængden af trafik de har sendt (klik)


Udover det, så kan du ud for hver affiliate klikke på ”Se grafer” for at dykke mere ned i den enkelte affiliates udvikling over tid.

Se affiliate grafer

Inden vi skal lede efter oplagte affiliates, så vil det være en god idé at sætte perioden du kigger på til minimum 12 måneder (eller mere).

Både for at få mere data, medtage sæsonudsving og for finde evt. tidligere gode affiliates.

Nogle af de ting, du kan lede efter, er:

  1. Hvem har tidligere sendt trafik eller salg, men gør det ikke mere (eller i mindre grad)
  2. Hvem sender meget trafik, men uden at det konverterer særlig godt
  3. Hvem konverterer godt, men uden at sende ret meget trafik


Der er flere andre ting at kigge på, men de tre steder er de letteste at starte med.

Nummer 1 – Tidligere affiliate:

Nogle gange ser man, at affiliates holder op med at sende trafik eller salg. Den optimale løsning er at fange det, så snart ændringen sker, mens den næstbedste løsning er at få fulgt op på det.

Der kan være mange grunde til ændringen. Ofte er det dog en af følgende:

  1. Hjemmesiden er blevet solgt (du bør finde ud af til hvem)
  2. En anden annoncør har taget din plads (du bør forsøge at vinde den tilbage)
  3. Noget teknisk er gået galt (du skal se om I sammen kan få det løst)

Nummer 2 – Trafik uden salg:

Denne er lidt en joker, for du ved ikke, hvad der kan komme ud af det. Opgaven handler om at finde ud af, hvor trafikken kommer fra, og hvorfor den ikke konverterer.

Når du ser på tingene ”udefra”, så vil det altid være dit bedste og mest kvalificerede gæt.

Med dit gæt i hånden skal du forsøge at få en dialog med affiliaten om, hvordan der lettest og hurtigst muligt kan foretages ændringer, der får trafikken til at konvertere.

Eksempler kan være:

  1. Affiliate linker til forsiden og ikke kategori- eller produktsider
  2. Affiliate har ikke opdateret priser, og de besøgende bliver derfor skuffede
  3. Affiliate har ikke ”varmet nok op” under de besøgende, inden de klikker videre


Der er mange flere muligheder end det, og det er op til dig at lege detektiv.

Du skal huske på, at affiliaten er lige så interesseret som dig i at få trafikken til at blive til omsætning.

Nummer 3 – Høj konvertering

At en affiliate sender trafik, der konverterer rigtig godt, er altid skønt. Som annoncør er det dog også vigtigt at forstå, at en del af det afhænger af, hvor i kunderejsen den besøgende befinder sig.

Eksempelvis vil trafik, der kommer på baggrund af søgeordet ”rabatkode til Matas” konvertere langt bedre end på baggrund af søgeordet ”hvorfor er mit hår filtret”.

Din opgave handler om at finde ud af, hvilke affiliates, der sender den type trafik, som du gerne vil have mere af, og hvor konverteringen er på et fornuftigt niveau.

Derefter skal du igen tage din kreative detektivhat på og undersøge, hvad der skal til for, at den pågældende affiliate kan komme til at sende mere af den samme salgstrafik.

Eksempler kan her være:

  • En mere tydelig promovering af dine produkter i artiklerne
  • Udgivelse af flere artikler om emner, der er relevante for dine produkter
  • Optimering af onpage SEO for at sikre bedre placeringer i Google

Ovenstående kan virke som en stor opgave (og det er det også). Det kræver både tid til analyser og detektivarbejde samt en vis mængde kreativitet for at finde løsninger på de udfordringer, du finder.

Step 2 – Start en dialog med oplagte affiliates

Efter det store forarbejde, du har udført ovenfor, så er tiden kommet til at tage kontakt til de affiliates, du vurderer har det største potentiale.

Hos Partner-ads har du mulighed for at sende en e-mail til hver enkelt affiliate, så det er et oplagt sted at starte.

Inden du begynder at kontakte affiliates, så husk altid at kommunikere med vinklen, at din affiliate skal tjene flere penge (ikke at du skal tjene flere penge).

Hvis der er muligt, så kan det også være givet godt ud at bede affiliaten om et telefonnummer. Nogle gange er det langt mere effektivt at tale om tingene over telefonen i stedet for via e-mail.
På trods af alt din research, dit detektivarbejde og din kreativitet, så er det ikke sikkert, at dine konklusioner er korrekte, eller at dine idéer er brugbare.

Det ved du blot ikke, før du har haft en dialog med affiliaten.

Nogle gange rammer du rigtigt, og dine idéer kan implementeres hurtigt.

Andre gange må du tilbage til tegnebrættet og finde på nye muligheder.

Med tiden vil du ramme rigtigt oftere og oftere.

Uanset hvor god din analyse er, og hvor attraktive du selv synes, at dine idéer er, så er din vigtigste opgave at få ”solgt” det hele til din affiliate.

Hvis ikke du formår at overbevist affiliaten om, at noget bør ændres, så sker der ingenting. Selvom vi gerne ville, så kan vi ikke presse nogen til at gøre noget mod deres vilje.

Så et vigtigt element i hele denne proces er at være god til at sælge dine idéer ind.

Nogle gange vil det kræve højere kommissioner, at du leverer indhold og kreativer, eller at du på anden måde bistår affiliaten i processen.

Jo mere du kan gøre for at fremskynde processen, desto bedre i sidste ende.

Husk dog altid, at det også skal give mening for dig.

Step 3 – Følg op på tal og aftaler

Det tredje og sidste skridt i processen er også vigtigt.

Det er fint at have fundet potentiale.

Det er fint at have solgt idéer ind til affiliates.

Men hvis du ikke efterfølgende følger op på, om tingene blev gjort, og idéerne havde den ønskede effekt, så bliver du ikke klogere til næste gang, du skal igennem processen.

At hjælpe affiliates med at skabe en bedre forretning er nemlig ikke en enkeltstående ting, men et arbejde som er kontinuerligt, så længe samarbejdet står på.

Det er blandt andet derfor, at flere webshops vælger at samarbejde med os hos Affiliatemanager.dk om blandt andet denne opgave.

At drive et affiliate program optimalt tager tid, energi og en stor mængde viden og forståelse.

Som webshopejer har man ofte rigeligt andet at se til (og måske også andre ting, der er sjovere), så derfor giver det mening at outsource denne del.

Kunne du tænke dig at få en uforpligtende snak omkring mulighederne for affiliate marketing i din forretning, så kontakt mig gerne på mikael@affiliatemanager.dk eller på telefon 36991313.

Er du klar til at tage din virksomhed til næste niveau?

contact detail

Hvordan kan vi hjælpe dig?

Har du spørgsmål til vores pakker og service? Så send os endelig en besked!
kontakt@affiliatemanager.dk
(+45) 36 99 13 13