Omsætning fra affiliates eksploderede med 1649% YoY

Affiliate Marketing Succeshistorie

Sådan hævede et dansk lyd-brand affiliateomsætningen med 1649% i løbet af 12 måneder med Affiliatemanager.dk

Klient: High-end dansk lyd-brand
Et dansk brand indenfor eksklusiv lyd og design, valgte i slutningen af 2023 at indgå et samarbejde med Affiliatemanager.dk.

Brandet havde en fin omsætning og havde allerede bevæget sig udenfor Danmarks grænser.

Med Own Brand var der fokus på branding og story telling. Affiliates skulle være med til at styrke tilstedeværelsen i et super konkurrencepræget marked, fyldt med store og velpolstrede spillere.

Affiliates skulle være med at få navnet kendt og validere produkternes høje kvalitet.

Udfordringen på programmet

Når man er et relativt nyt brand i et stort Red Ocean, så skal der kæmpes ekstra hårdt for at få forbrugernes opmærksomhed. Alle kneb skal tages i brug.

Affiliates er en af vejene til både at skabe troværdighed omkring brandet, men også at sikre sig en masse ekstra synlighed overfor den helt rigtige målgruppe.

Samtidig er likviditeten som et nyt brand begrænset og fordi affiliate marketing er performancebaseret og derfor “No Cure, No Pay”, så er det en optimal vej til mere salg uden en stor økonomisk risiko.

Fordelen ved at være “Own Brand” er, at der er større bevægelsesfrihed, kortere til hurtige beslutninger og en sund profitmargin til at understøtte affiliates arbejde.

Løsningen var denne

Affiliate marketing er ikke noget man “bare tænder” og så kører det hele af sig selv.

Klientens affiliate program havde kørt siden starten af 2020 og havde derfor været i gang i næste 3 år, inden Affiliatemanager kom ind i billedet.

Programmet havde tiltrukket nogle affiliates, havde skaffet trafik og der var kommet salg igennem.

Affiliate marketing case for dansk lyd-brand

Vi startede derfor med at kigge ind i hvilke affiliates der allerede var på programmet, hvor meget trafik og salg de skaffede, samt hvorvidt der var nogen der kunne og burde levere mere end de allerede gjorde.

Hvis ikke man tager sig aktivt af sine affiliates, så vil de med stor sandsynlighed ikke levere deres bedst mulige resultater.

Der skal motiveres, inspireres, hjælpes og følges op… Kontinuerligt.

Derefter blev det kortlagt hvilke affiliates der manglede på programmet og lagt en strategi for hvordan de skulle onboardes på programmet.

Affiliates er meget forskellige og onboarding kræver derfor ofte en 1-til-1 tilgang for at få de bedste resultater.

Selvom man har en proaktiv tilgang til affiliates og får alle de rigtige spillere med på holdet, så er det ikke nok til at det bliver en succes.

Et kritisk element er, at man tilbyder en attraktiv forretningsmulighed, så affiliates kan tjene (gode) penge og derfor vil gøre en ekstraordinær indsats.

For at kunne vurdere om et affiliateprogram er attraktivt, så kræver det to ting:

  1. Data
  2. Dialog med affiliates (få deres syn på sagen)

En af de store læringer var, at konverteringsraten på shoppen haltede og selvom kommissionerne var gode og kurvstørrelsen var fin, så blev den samlede EPC trukket ned.

Affiliatemanager gik derfor i dialog med klienten om hvad der skulle til for at hæve shoppens konverteringsrate.

Det blev en længere liste der indeholdt elementer for at opbygge tillid, klarer CTA’er, visuelle elementer og en lang række andre ting.

Implementeringen tog lidt tid henover sommeren 2024, men resultaterne var bedre end alle parter havde turde håbe på.

Resultaterne kom hurtigt

Så snart de forskellige tiltag var implementeret, begyndte der at ske noget.

I de efterfløgende måneder (juli-september 2024 vs. samme periode i 2023) steg konverteringsraten for affiliates med en faktor 3X!

Fra 3,6% i konvertering (som ikke var dårligt) til en konvertering på næsten 11%.

EPC’en fulgte med og gjorde derfor affiliate programmet langt mere attraktivt for affiliates. De kunne pludselig forsvare at bruge mere tid og flere penge på at promovere brandet.

Affiliate marketing case for dansk lyd-brand

Og resultaterne stopper ikke der…

Fordi den høje EPC stadig (relativt set) er ny, så er det ikke alle eksisterende affiliates der er helt oppe i det højeste gear endnu.

Ligeledes hvis programmet også nu kunne tiltrække endnu flere affiliates, fordi forretningsmuligheden er blevet markant mere attraktiv.

Brandet bliver også mere kendt som tiden går og det hele har derfor en selvforstærkende effekt.

Affiliate marketing case for dansk lyd-brand

En høj EPC betyder også, at brandet på sigt (og hvis man ønsker det), kan overveje at sænke kommissionen, uden at det nødvendigvis behøver at have den store negative effekt på affiliateomsætningen.

Dette er dog en strategisk beslutning, som skal drøftes nøje, inden den gennemføres.

Opsummering og konklusionen

For at opsummere det hele, så er succesen bag programmet:

  • Proaktiv tilgang til eksisterende affiliates
  • Aktiv outreach efter gode affiliates
  • Analyse af data for at konkludere hvor programmet haltede
  • Optimering af shop med fokus på konverteringsrate
  • Fuld gas på affiliates når EPC’en er attraktiv

Driver du en eCommerce shop og kunne tænke dig tilsvarende resultater?

Kontakt os på e-mail: [email protected], på telefon +45 3699 1313 eller via kontaktformularen her på siden.

Er du klar til at tage din virksomhed til næste niveau?

Flere cases
Sådan vækstede alabazar.dk omsætningen med 74% på 5 måneder
Fra 0 til 100 månedlige affiliate-salg på kun 7 måneder
Dansk musik-gigant hæver sin affiliateomsætning med 227% og fordobler sin EPC

Er du klar til at tage din virksomhed til næste niveau?

kontakt os

Hvordan kan vi hjælpe dig?

Har du spørgsmål til vores pakker og service? Så send os endelig en besked!
(+45) 36 99 13 13