Klient: Dansk producent af eksklusive børnemøbler
Med små 3 år på bagen, havde klienten allerede fået rigtig godt fat i sit marked og havde skabt sig et brand som forbrugerne både elsker og efterspørger. Det væltede ind med positive reviews fra kunderne og gav en masse omtale på sociale medier.
De fleste marketingkanaler kørte allerede godt. Google annoncering, Facebook annoncering, SEO og direkte trafik.
Affiliate marketing havde dog aldrig rigtig taget fart og det på trods af, at programmet havde eksisteret i omkring 24 måneder.
Shoppens affiliateprogram havde tre udfordringer der skulle løses:
1. Formidlingen af forretningsmuligheden
Når man skal tiltrække dygtige affiliates, så er det vigtig at kommunikere de ting som affiliates finder vigtige. Man kan sige, at programmet skal “sælges” til affiliates, så det finder det interessant at arbejde med.
2. Hvad skal tillades og hvad skal ikke
Ved opsætning af et affiliateprogram skal man tage stilling til hvilke typer af affiliates man ønsker at samarbejde med og hvilke man ikke ønsker.
Det er ikke alle typer affiliates der bringer lige meget værdi til samarbejdet. Tillader man alt, så kan det have nogle utilsigtede konsekvenser.
3. Kommissionens størrelse
For de affiliates der køber deres trafik, så vil en “standard” og “konservativ” affiliatekommission i mange situationer være for lidt til at kunne gøre en betydelig forskel.
Det er derfor vigtigt at kigge ind i hvilke kommissioner man kan tilbyde (og stadig opnår et tilfredsstillende afkast) og hvor meget reel værdi affiliaten bibringer til kunderejsen.
Det er derfor sjældent optimalt, at benytte én fast kommissionsprocent som skal passe til alle affiliate partnere.
Efter den indledende Affiliate Performance gennemgang (analyse) og en klarlægning af programmets primære udfordringer, så handlede det for Affiliatemanager om, at finde de optimale løsninger på hver af disse udfordringer.
1. Beskrivelsen af forretningsmuligheden
En af de første ting Affiliatemanager gik i gang med, var at få justeret og optimeret teksterne i affiliateprogrammet, så det taler til de ting dygtige affiliates sætter pris på og finder værdifulde.
Ligeledes blev informationerne om produkterne og virksomheden udvidet, så nye affiliates får det bedst mulige fundament at starte et samarbejde fra. Uddannelse og hjælp til partnere kan gøre en stor forskel.
2. Justering af typen af samarbejdspartnere
Afhængigt af hvilken type forretning man driver og hvilke typer kunder man gerne vil tiltrække, så skal man vælge sine samarbejdspartnere nøje.
I dette tilfælde valgte vi i samarbejde med klienten, at sige nej til både Cashback sites og rabatkodeaffiliates.
Det blev vurderet, at de ikke kunne levere nok værdi til brandet og samtidig kunne være med til at skade forholde til den type affiliates vi hellere ville arbejde med.
3. Aflønning i forhold til type og potentiale
Alle typer affiliates blev gennemgået og der blev indgået dialoger med både de affiliates der leverede flest salg og mest trafik, men også dem som Affiliatemanager vurderede ville have det største potentiale, hvis aflønningen var anderledes.
Denne øvelse var med til at gøre en stor forskel i de resultater som de udvalgte affiliates kunne være med til at levere.
Rettelserne og optimeringerne på de forskellige dele af programmet, gav hurtigt synlige resultater. Omsætningen i november var så voldsom, at det ikke blev til meget søvn for klienten (der skulle pakkes pakker).
Og når man ser på grafen, så er det ikke underligt at der blev travlt.
Med en vækst på hele 1861%, så skulle der pludselig løbes 18x så stærkt og det endda efter at året tidligere allerede var steget med 3x (YoY).
Omsætningen er naturligvis én ting, men næsten lige så godt var det at kigge på EPC nøgletallet.
Det tal er afgørende for hvor attraktivt affiliates finder programmet og med en 5-dobling i forhold til året før, så var programmet endnu mere interessant for både eksisterende og nye affiliates.
Klienten var havnet i en positiv spiral som tiltrak flere dygtige spillere og fik flere til at ville arbejde endnu hårdere.
De primære udfordringer på programmet var ikke uoverkommelige. Det krævede en indsats, en forståelse for affiliate marketing og en strategi som kunne give mening for klienten.
Samarbejdet med både klient og affiliates har kørt glat og resultaterne viste sig derfor også hurtigt.
Bag de flotte resultater ligger:
Driver du en eCommerce shop og kunne tænke dig tilsvarende resultater?
Kontakt os på e-mail: [email protected], på telefon +45 3699 1313 eller via kontaktformularen her på siden.
Har du spørgsmål til dine muligheder og vores service? Så send os endelig en besked!
Copyright 2025 © Affiliatemanager ApS - CVR: 42032026 - Alle rettigheder forbeholdes