Klient: 22 år gammel multibrand shop i musik nichen
Med mere end 22 års erfaring og med et 13 år gammelt affiliateprogram, var klienten klar til at få vendt udviklingen på sin affiliate marketing kanal.
Under Corona nedlukningen buldrede alt derudaf, men efterfølgende tog omsætningen fra affiliate marketing et voldsomt dyk. Programmet var ikke længere attraktivt for de dygtigste affiliates.
Affiliateomsætningen var faldet til kun at udgøre 8% af den samlede omsætning (okt 2023). Med udsigten til, at affiliates kan leverer omkring 20% af shoppens opsætning, så skulle der gøres noget.
Shoppens affiliateprogram havde tre udfordringer der skulle løses:
1. Optimering af det store produktfeed
Med tusindvis af produkter på hylderne, så er det vigtigt, at produktfeedet indeholder data på så mange attributter som muligt og at indholdet har så høj en kvalitet som muligt (udførligt og retvisende).
2. Fastsætte en profitabel kommissionsstruktur
Et af de bærende elementer for et godt affiliateprogram er, at man tilbyder en attraktivt forretningsmulighed for sine affiliates.
De skal aflønnes på en måde, så de har lyst til at arbejde hårdt, så de hellere vil arbejde med dig end med konkurrenterne og så man som virksomhed stadig kan drive en profitabel forretning.
3. Aktivere eksisterende og onboarde nye affiliates
Fordi programmet for mange år siden havde klaret sig rigtig godt, men nu ikke længere var lige så attraktivt, så var mange af de eksisterende affiliates gået i stå og arbejdede ikke længere aktivt på programmet.
Ligeledes var der kommet mange nye affiliate partnere til, som endnu ikke havde opdaget programmet, fordi det ikke længere virkede til at være en attraktivt forretningsmulighed.
Efter den indledende analyse og en klarlægning af programmets primære udfordringer, så handlede det for Affiliatemanager om, at finde de bedste løsninger på hver af disse udfordringer.
1. Produktfeedet
I tæt smarbejdet med klienten, blev det store feed gennemgået minutiøst. Attributter der manglede blev tilføjet og indhold der kunne forbedres blev fixet.
Derudover var der en tæt dialog med de største og vigtigste affiliates der benyttede det pågældende feed, for at sikre, at de fik alle de informationer som de vurderede var vigtige for at kunne levere de bedst mulige resultater.
2. Aflønning af affiliates
Med tusindvis af produkter til salg, så var der også en stor forskel i profitmargin på de enkelte produkter. For at undgå, at affiliates blev betalt “for meget”, så var kommissionen sat efter et forsigtighedsprincip.
Løsningen var at indføre differentierede satser, så affiliates kunne tilrette deres markedsføring i forhold til det forventede afkast. Ligeledes kunne shoppen være sikker på, at selv ved en højere kommission, så blev der ikke betalt for meget når et produkt blev solgt.
3. Aktivering af gamle og nye affiliates
Når et affiliateprogram har MANGE år på bagen, så er der ofte også tilsvarende mange affiliates der har tilmeldt sig igennem tiden, og som ikke længere sender hverken trafik eller salg.
Der lå derfor en stor (tidsmæssig) opgave i, at få en dialog med de eksisterende affiliates for at høre om de stadig var aktive i nichen og hvis ja, hvad der skulle til for at klientens shop igen fik et øget fokus.
Øvelsen gav også et rigtig godt indblik i nichens affiliatelandskab og hvor de lavest hængende frugter kunne plukkes.
Selv med et gammelt affiliateprogram, så kan der være mange dygtige affiliates som endnu ikke er tilmeldt.
Det var også tilfældet her og fokus var derfor på at onboarde de største og de bedste så hurtigt som muligt.
Allerede i den første måned af samarbejdet (oktober 2023) begyndte der at ske noget. Med affiliate marketing kan ting tage tid og derfor kom effekten af arbejdet måned for måned.
Effekten fra 2022 til 2023 var en stigning på 18% mere i affiliateomsætning. Det helt store spring kom fra 2023 til 204, hvor affiliateomsætningen steg med hele 227%.
Samtidig med at shoppen vokser overordnet set, så har vi heller ikke set det sidste fra affiliates endnu. Der er stadig en masse uudnyttet potentiale, optimeringsmuligheder og sten der endnu ikke er blevet vendt.
En af de helt store gevinster og som vil være med til at fastholde og tiltrække nye affiliates fremadrettet er, at EPC’en (Earnings Per Click) er mere end fordoblet siden arbejdet begyndte.
Kort fortalt, så betyder det, at affiliates nu tjener mere end dobbelt så meget og derfor (forventeligt) også er dobbelt så interesserede i at gøre det godt stykke arbejde.
Fordi de tre vigtige udfordringer alle kunne løses, så udeblev succes’en heller ikke.
De primære årsager til de gode resultater er:
Driver du en eCommerce shop og kunne tænke dig tilsvarende resultater?
Kontakt os på e-mail: [email protected], på telefon +45 3699 1313 eller via kontaktformularen her på siden.
Copyright 2024 © Affiliatemanager ApS - CVR: 42032026 - En del af Marketers.dk - Alle rettigheder forbeholdes